UA

Законопроект про зниження агро ПДВ з 20% до 14% прийнято

Верховна Рада України 17 грудня 2020 року підтримала законопроект №3656 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість з операцій з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції ", який передбачає зниження ставки ПДВ для  агросектору із 20% до 14%, за відповідне рішення проголосували 255 народних депутатів.Проект AgroBlog ділиться з своїми читачами інформацією щодо обґрунтування доцільності прийняття відповідного законопроекту.

Одним з базових в економіці держави та стратегічно важливим для національної безпеки є аграрний сектор. Всі засоби державного регулювання мають сприяти його ефективному функціонуванню. Оподаткування діяльності сільськогосподарських підприємств є однією із найбільш важливих та складних елементів податкової системи України. Специфіка аграрної галузі вимагає особливих підходів до оподаткування суб’єктів господарювання цього сектору економіки. Функціонування ефективного аграрного сектору повинно передбачати різнопланову державну підтримку у податковій  сфері, як це  і передбачено принципами податкового законодавства України.

Протягом тривалого часу оподаткування аграрного сектору  вирізнялося наявністю спеціального режиму оподаткування та можливістю вибору спрощеної системи оподаткування, яка протягом 1999-2014 рр. була представлена фіксованим сільськогосподарським податком. Після прийняття Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 р. в межах скорочення чисельності податків зазначений податок було приєднано до єдиного податку.

Щодо загальної системи оподаткування ПДВ слід зазначити, що до  1 січня 2016 року всі суми нарахованого ПДВ сільськогосподарські підприємства не сплачували до бюджету, а залишали у себе для розвитку власної діяльності. У 2016 році для них діяли  перехідні норми, згідно яких механізм сплати нарахованих сум зобов’язань з ПДВ був наступний:  операції з зерновими і технічними культурами – 85% до державного бюджету, 15% на спец рахунок;  операції з продукцією тваринництва – 20% до державного бюджету, 80% на спец рахунок;  операції з іншими сільськогосподарськими товарами та послугами – 50% до державного бюджету, 50% на спец рахунок. З 1 січня 2017 року сільськогосподарські підприємства-платники ПДВ перейшли на загальну систему нарахування і сплати цього податку, тобто всі суми зобов’язань  повністю сплачуються до Державного бюджету України.

Основною проблемою, з якою зіштовхнулись сільськогосподарські підприємства, стало зростання сум податкових зобов’язань з ПДВ, що є відчутним тягарем на розмір обігових коштів підприємств. Виникнення додаткових витрат, пов’язаних із зростанням розмірів податкових зобов’язань, призвело до зменшення рентабельності сільськогосподарської діяльності та часткового зростання цін на продукцію. Також з’явилось серйозне підґрунтя для «тінізації» частини аграрного сектору задля уникнення (зменшення) оподаткування  ПДВ. Тобто, держава ліквідувала пільгову систему оподаткування ПДВ для аграрного сектору, не запропонувавши нічого нового взамін.

Розвиток економічних відносин країни у напрямі зближення з Європейським Союзом передбачає приведення норм податкового законодавства до загальноєвропейських вимог. Міжнародна практика в цьому питанні свідчить про те,  що сільськогосподарська галузь платить ПДВ повністю до бюджету, але вона у свою чергу має пільгову (знижену) ставку оподаткування ПДВ.

Аналіз, проведений Українським Клубом Аграрного Бізнесу на підставі даних USDA та операторів ринку щодо окремих видів олійних та зернових культур (соняшник, ріпак, кукурудза),  показує, що зниження ставки ПДВ з 20% до 14% по операціях з їх реалізації не призведе до масштабних викривлень у структурі надходжень/втрат ПДВ для жодної із зацікавлених сторін (держава/підприємство). Дохідність вирощування таких культур і торгівлі та сальдо доходів бюджету залишаться без змін. Переробні підприємства зможуть зекономити  6% видатків при закупівлі продукції за рахунок менших податкових зобов’язань виробника. Але при цьому зникнуть стимули для оптимізації податкових зобов’язань - «скрутки». Відбудеться детінізація аграрного виробництва. Бюджет отримає суттєві переваги.

Відповідний законопроект №3656 був прийнятий Верховною Радою України на засіданні 17 грудня 2020 року, тепер даний документ повинен підписати Спікер Верховної Ради та Президент України.

facebook
viber
e-mail
copy

Коментарі (0)