UA

Підвищуємо продуктивність – освітлювальні елементи

Аграрна діяльність зазвичай пов'язана з піковими навантаженнями, як наслідок фермер за світловий день може не встигнути виконати запланований об’єм робіт, тому у сезон існує необхідно використовувати вечірні години, а іноді і нічний час доби. Сучасні освітлювальні елементи, встановлені на тракторах, комбайнах, самохідних оприскувачах, телескопічних навантажувачах  роблять сільськогосподарські роботи легкими та безпечними навіть у темряві. Штучне освітлення сприяло збільшенню робочого часу, що ще більше підвищило продуктивність техніки, журнал Агроблог вирішив підготувати матеріал про освітлювальні елементи самохідних машин.

Робота з сільськогосподарською технікою включає як суто польові умови так і транспортні особливості, це призводить до істотно відмінностей освітлювальних приладів. Якщо необхідні елементи для дороги дуже схожі на елементи, прийняті в автомобільному секторі, тоді як в польових умовах часто потрібно модернізувати адаптувати фари, щоб освітити необхідну територію навколо трактору чи комбайну.

Транспортне освітлення

Найчастіше дане питання стосується тракторів які досить часто з допомогою «свого ходу» переміщаються на доволі значні відстані, оскільки вони рухаються по дорогам загального користування вони як і автомобілі повинні бути обладнані серією вогнів для візуальної сигналізації, які визначають загальні розміри, напрямок руху , маневри.

Зокрема, для забезпечення безпеки водіння та видимості транспортного засобу правила дорожнього руху передбачають установку фар ближнього світла, протитуманних фар, ліхтарів заднього ходу, покажчиків повороту, стоп сигналу, габаритних і аварійних ліхтарів, і т.п.

Польове освітлення

Коли польові роботи проводяться в темряві, потрібно більш освітлених зон ніж це необхідно на дорозі. Фактично, при русі фари мають більш високий кут нахилу, щоб отримати більшу глибину, таким чином, забезпечити достатню видимість на відстані декількох десятків метрів. Однак світловий промінь спрямований тільки по напрямку руху.

Світловий промінь, необхідний для роботи в полі, зазвичай характеризується меншим нахилом, щоб краще концентрувати інтенсивність світла, але потрібно пам’ятати і про освітлення робочої зоні приєднаного до нього агрегату. Часто для цієї мети передбачається кілька додаткових «світлових пакетів», що складаються з регульованих фар: фактично, крім передніх фар, на трактор також можуть бути встановлені задні ліхтарі, щоб було добре видно трьох точкову навіску та вал відбору потужності .

Щоб ще більше поліпшити ситуацію, разом з фарами, наявними на тракторі, на працюючій причіпній техніці – сівалка, культиватор, прес-підбирач  також можуть бути встановлені фари, щоб полегшити оператору контроль над роботою устаткування.

Якщо мова іде про набір техніки, коли на полі одночасну працюють зернозбиральний комбайн, трактор з бункером накопичувачем зерна і задіяна значна кількість людей тоді комплекс освітлювальних приладів усіх транспортних засобів може освітлювати практично усю робочу зону. Це  аме стосується і роботи з іншими агрегатами - причіпнийм оприскувачем, розкидачем добрив, культиватором і т.п.

Безпека та комфорт механізатора мають першорядне значення, особливо при роботі в умовах темного часу доби і поганої видимості. Стає важливим не тільки мати хороший огляд зовні, але і в середині кабіни, тобто для забезпечення правильного і однозначного розпізнавання численних органів управління трактором або комбайном. Тому техніка все частіше оснащуються додатковими освітлювальними фарами в кабіні, а також світловими індикаторами та кнопками з підсвічуванням. Зокрема, правильне освітлення на водійському сидінні призводить до більш високого порогу уваги, меншої стомлюваності очей та більш точному управлінню. На певних моделях тракторів, підсвітка важелів управління та кнопок регулюється навіть автоматично підлаштовуючись до навколишнього освітлення.

Для польових робіт додаткові ліхтарі можуть бути встановлені спереду і ззаду по висоті кабіни або можуть бути повернені і розміщені вбік для повного висвітлення робочої зони машини. Регульовані фари дозволяють легко змінювати освітлювану зону у відповідності до експлуатаційних потреб, змінюючи їх кут нахилу. Звичайно, це регулювання також впливає на інтенсивність світлового променя, тому для оптимізації видимості корисно використовувати більше фар.

З огляду на повноту та складність елементів групи освітлення, на останніх моделях тракторів встановлюється спеціальна інтегрована панель, де кожна  фара або інший світловий елемент розпізнається та легко активується водієм. Існують індивідуальні рішення та опції, наприклад на тракторах Fendt Vario присутня опція «Повернення додому» - фара яка освітлює сходи трактору, світить протягом заданого період навіть після вимкнення двигуна або інший варіант, додаткова підсвітка паливного баку та рідини AdBlue, щоб поліпшити видимість під час заправки в умовах низької освітленості.

Від лампи розжарювання (накалювання) до світлодіодів

Першими лампами на сільськогосподарських машинах були лампи розжарювання. Дані елементи відносно дешеві, зазвичай мають обмежену силу світла, «теплий» відтінок кольору і термін служби близько 1000 годин.

Потім технічний прогрес представив галогенні фари або елементи розжарювання, в яких вольфрамова нитка розжарення поміщена в герметичну кварцову колбу, що містить галогенний елемент (йод або бром). Нагрівання нитки призводить до реакції при якій вольфрам в поєднанні з галогеновим елементом утворює нітрати вольфраму. Коли лампа вимикається, вольфрам переміщається на нитку, щоб продовжити термін її служби.

Доволі поширеними є  ксенонові фари та світлодіодні. Ксенонові моделі мають високу світловий потужністю, приблизно в три рази більшою, ніж галогенні моделі, випромінюють синьо-білий світловий промінь з чіткими лініями. Ці освітлювальні елементи мають досить високу вартість, широко поширені на ринку в якості кращих в своєму класі, навіть з терміном служби, який набагато більше, ніж у галогенів. Однак останнім часом світлодіодні лампи стали популярнішими, в основному через їх невибагливості в обслуговуванні і надзвичайно довгого терміну служби, до 20 разів довше, ніж ксенонові фари.

Галогенні фари (ліхтарі) зазвичай бувають на 27, 50 і 65 ват, генерують середній світловий потік від 300 до 800 люмен. Світлодіодна фара (ліхтар) потужністю в 16 Вт дає світловий потік від 1200 до 1400 люмен, а лампа на 45 Вт дає світловий потік 2600 або більше в залежності від виробника. Світлодіодні ліхтарі створюють більш якісне світло, який ближче до сонячного денного світла. Цей холодне біле світло забезпечує краще сприйняття глибини. Крім того, оскільки світлодіодні лампи не мають нитки розжарення, вони надзвичайно стійкі до вібрації. Термін служби багатьох світлодіодних блоків становить від 40 000 до 55 000 годин (в залежності від виробника). Для порівняння: термін служби галогенною лампи від 500 до 700 годин, ламп HID 2500 до 3000 годин. В останні кілька років кількість доступних світлодіодних ліхтарів збільшилася, основна тенденція в цьому відношенні полягає в тому, що постачальники надають модульні світлодіодні комплекти для переобладнання за принципом «зняв - поставив». Купити новою світлодіодну лампу буде не так дешево, ціни на повні комплекти для переобладнання залежать від марки і моделі трактора. Наприклад, переобладнати повний комплект для 300 сильного трактора по типу John Deere, Case, New Holland, Claas, Fendt, Deutz складається з 14-16 ліхтарів обійдеться клієнтові від 1000 до 1600 доларів, в залежності від постачальника.

Звісно якщо у Вас старенький трактор Case 7240, якому вже близько двадцяти років, то купувати набір освітлювальних ламп за 1500 доларів це дороге задоволення, тому фермер може придбати 2-4 основних ліхтарів які потрібні для роботи. Проект AgroBlog вирішив дізнатись скільки орієнтовна ціна одного освітлювального елементу, мова про каталожний номер Case R544111, R54412, 92269C1, 178345A1, 87435762, 180097A1, 1983210C1, 275335A1, 305256A1, 87773385, 92263C1. Ціна купівлі  LED ліхтаря буде коливатись в межах 80-100 доларів, дані інвестиції можуть досить швидко принесуть економічну вигоду господарству.

Якщо Ви хочете зробити модернізацію освітлення на своєму тракторі, змінивши галогенні або ксенонові фари на світлодіодні LED, то ми рекомендуємо почати з вивчення типу світлового проміння. Наприклад фари від фінської виробника Nordic Lights серії GO ідеально підходять для сільськогосподарських робіт та бувають трьох різних форм: квадратні, круглі або овальні. Світловий потік становить від 1000 до 2300 люмен в залежності від моделі. Вибір правильного режиму освітлення важливий для отримання максимальної віддачі від вашого робочого освітлення. Якщо потрібно освітлення більш широкого відстані, то вам підійде світловий промінь Wide Flood, якщо потрібно більш вузький розподіл світла, виберіть Flood для максимальної інтенсивності світла. Якщо вам потрібно висвітлювати великі відстані, виберіть High Beam. Всі схеми освітлення для кожного джерела світла можна подивитися на сторінці відповідної фари. Розподіл світла кожного світлового проміння наводиться в люксах (тобто значеннях люмен на квадратний метр). Як видно на малюнку, загальне кількості 1800 люмен ділиться на приблизну площу 10х20 метрів. Освітлення площі, розташованої прямо перед джерелом світла, становить 20 люкс (20 люмен на квадратний метр), а освітлення найдальшої зони - 1 люкс.

Крім високої інтенсивності, світлодіодні ліхтарі характеризуються спектром випромінюваного аналогічним сонячному. Споживання енергії оптимізується завдяки низькому тепловиділенню, «паразитний» ефект в значній мірі присутній в усіх інших типах ламп. Однак у світлодіодних ліхтарів є і інші переваги: ​​вони мають високу стійкість до вібрацій і ударів, оскільки не мають рухомих або гнучких частин; вони компактні і зазвичай мають точкову форму, так що їх можна комбінувати з групами різної форми, таким чином визначаючи розмір і напрямок світлового потоку за бажанням. Вартість відповідних ліхтарів все ще доволі висока, в порівнянні з галогенними лампами, проте, легко передбачити, що зі збільшенням попиту собівартість виробництва даного типу освітлення буде знижуватись.

Журнал AgroBlog дякує нашим читачам, що Ви знайшли час проглянути дану статтю. Будемо вдячний за «вподобайку –лайк» та чекаємо Вас в гості.

Коментарі (0)